Rabu, 13 April 2011

SAPA CAKAP NIAT BAIK SEMUA ORANG TERIMA???


first time,,hari ini dalam sejarah,,aku tengok depan mata kepala aku sendiri,,,manusia yang memang xreti nak bersyukur,,aku memang xbuleh terima bila ada orang nak buat baik,,kita macam mempersetankan niat dia,,

kenapa perlu ada sikap macam tu...sekarang aku betul2 percaya,,dengan duit,,bukan kata rumah saja boleh berubah,manusia jugak tak terkecuali...

aku boleh tulis benda ni sebab aku rasa aku terlibat sama,,sebab tu lah yang aku kesah tentang perkara ni,,,aku yang diwakilkan untuk memberikan wang tersebut,,

aku dengan riang ria,semangat sangat pagi ni,,besa la nak buat baik kan,,,bukan senang nak dapat chance camni,,tetiba mood pagi tu kena spoil....KImek betol..

cerita bermula apabila,,ada sorang ni,,dia makan lupa nak bayar,,munkin rushing la kot,,jadi dia datang la nak bayar hari berikutnya,,tetiba pulak kedai tu tutup,,ditakdir aku dipanggil oleh pakcik tu...dia berikan aku rm5..katanya bagi kat tokey kedai,,sebab dia terlupa nak bayar masa makan haritu,,,jadi aku pon tanyalah dia,,pakcik makan apa??kata dia cuma makan nasik lemak dengan air apa entah,,dalam hati aku memang cukup la,,berapa sangat nasik lemak dengan air tu,,,

aku tanya dia,,baki duit ni macam mana??dia kata tak apa berikan saja kat tokey kedai tersebut,,bagus pak cik ni,,,tetiba jadi macam ni pagi ni...

boleh tokey tu cakap kat aku,,,

tokey: mana hang tau dia makan cuma nasik dengan air ja?

aku: dia cakap..

tokey: aku xboleh halalkan sebab aku xjumpa dia sendiri dan tak tau betol ka dia makan itu saja,,

aku: pegi mampos mak kau la,,orang dah nak bayar,,niat dia punya la baik,,macam ni kau layan,,ahhh sudah la,,,orang dah nak bayar cakap xhalal la apa la(cuma cakap dalam hati)

jadi bagi aku bila kita berniaga tu,,bila ada yang terlupa tu kira sedekah la,,kalau dia datang bayar Alhamdullilah la kan,,adat berniaga la beb,,jangan pikir perut sendiri ja,,yang penting customer first,,tu yang betul sebetul betulnya....

1 ulasan:

  1. exactly! kalo berniaga neh kena jujur, sabar.
    dah cukup baek la pokcik tuh ingat nak bayar.
    siap nak keep the change lagi. tak bersyukur langsung

    BalasPadam